Friday, August 10, 2012

Ikan Keli Sambal Hijau

Ramadhan Pertama

Ramadhan datang lagi, for my family nothing much different from normal day. I mean dari segi menu masakan. For the past 5 years boleh kira dengan jari untuk membeli makanan di Pasar Ramadhan atau berbuka diluar. Sekiranya mendapat jemputan berbuka dirumah saudara atau pulang ke rumah ibu, saya tetap akan menyediakan at least satu menu. Selewat mana pun pulang dari kerja, I will still prepare food for my family. Alhamdulilah anak2 dan suami tidak begitu cerewat. Whatever I cook, they enjoyed it.

For this year, I will try not to repeat the same menu twice. InsyaAllah dalam post akan datang I will upload the photo and recipe to share with u all.

Today, saya nak share juadah berbuka untuk Ramadan yang pertama. Very simple menu but yet my family all time favorite…..”Ikan Keli Sambal Hijau”



Ikan Keli Sambal Hijau

6 ekor ikan keli (or some people called it Ikan Sembilang)
10 biji cili hijau                                  }
2 ulas bawang putih                           } dikisar
1 lawang bawang merah (besar)           }
1 sudu besar gula
1 keping asam keping
½ cawan minyak
Garam secukup rasa

Cara2-nya

Selepas ikan dibersihkan, goreng ikan dengan meletakkan sedikit kunyit serbuk dan garam. Goreng sehingga garing dan angkat.

Seterunya masukkan ½ cawan minyak dan biar panas. Masukkan semua bahan dikisar, asam keping, garam dan gula. Masak sehingga garing dan naik minyak. Angkat dan taburkan di atas ikan yang telah digoreng tadi. Simple kan? Selain cili hijau, cili merah juga boleh digunakan. Ada kalanya sekira menggunakan cili merah, saya suka meletakkan sedikit belacan untuk membuatkan rasanya lebih enak.





1 comment:

  1. Sembilang dgn keli dua ikan yg berbeza tapi mcm nak sama

    ReplyDelete